Communicatiekunstenaars | Inleiding

Jullie zijn communicatiekunstenaars zei ik tegen mijn vrouw Yvonne. Zo zit je ’s ochtends bij een hevig emotioneel, ontdane en overbelaste mantelzorger, terwijl je ’s middags een onkreukbare ambtenaar vriendelijk doch zakelijk en dringend op de geldende regelgeving wijst. Wat Yvonne doet? Zij is mantelzorgmakelaar. 


Als mantelzorgmakelaar voert Yvonne, net als vele andere professionals, veel gesprekken. Twee vragen intrigeren mij daarbij enorm. Wanneer is een gesprek een goed gesprek? En, wat is jouw eigen aandeel daarin?

 

De komende weken wil ik met een aantal blogs graag stil staan bij deze twee vragen. Dit ga ik doen door fasegewijs onderstaande onderwerpen te behandelen. 

 

Verwonder je

• Wees zonder oordeel (dat kan dus niet)

• Wees je van je oordelen bewust

• Wees je van van jouw eigen aannames bewust (toets deze, toets een tweede keer en een derde keer)

• Leer jezelf kennen (wat denk je? wat voel je?) en doe er iets mee

• Luister naar jezelf (noem het intuïtie) en doe daar ook iets mee

• Stel open vragen

• Stel één vraag per keer

• Benoem datgene wat niet wordt gezegd

• Het gaat niet om de woorden. Het gaat om alles eromheen

• De eerste vraag is niet de echte vraag

• Zoek naar de onderliggende waarde en “strike gold”

• Jij bent regisseur over het gesprek

• "Sugarcoaten” hoezo?

 

Ik hoop je hier snel weer te zien en ben benieuwd naar jouw ideeën en opvattingen over communicatie.

 

Arjen de Haan

Auxilium Academy

Opleiding Mantelzorgmakelaar

arjen@auxiliumacademy.nl